Inkråmsöverlåtelse
Ska du sälja eller köpa ett företag finns två sätt att göra det på. Transaktionen kan omfatta hela bolaget och kallas då för aktieöverlåtelse. Eller så kan den enbart omfatta tillgångarna, ”inkråmet”. Då kallas det alltså för inkråmsöverlåtelse.
I denna artikel berättar vi vad en inkråmsaffär innebär, när den kan passa, hur den går till och vad du bör tänka på.
Vad är en inkråmsaffär?
En inkråmsaffär är en typ av företagstransaktion där endast det så kallade inkråmet ingår, innehållet, tillgångarna. Inte aktierna eller själva bolaget.
Vad ingår i inkråmet?
Med inkråm menas sådant som finns inuti företaget. Det kan vara materiella tillgångar – omsättningstillgångar såväl som anläggningstillgångar. Hit hör exempelvis maskiner, lager, utrusning, fordon, kontorsutrustning och fastigheter.
Men det kan även vara immateriella tillgångar såsom varumärke, kundregister, patent, forskningsresultat och hyreskontrakt.
Personalen kan faktiskt också ibland ingå i inkråmet om bolagets ekonomiska verksamhet inte anses förändras efter överlåtelsen.
Vad ingår inte?
Det som inte ingår i en inkråmsöverlåtelse är det som har med det registrerade bolaget att göra.
Företagsnamnet och organisationsnamnet överlåts inte. Aktierna byter inte ägare. Ifall företaget har juridiska eller ekonomiska rättigheter eller skyldigheter överlåts de inte.
Även om själva verksamheten inte ingår i överlåtelsen ”på pappret” blir det ofta så i praktiken när en köpare genom transaktionen tar över kunder, processer, rutiner, teknik och patent med mera.
Vad som ingår i inkråmet måste definieras
Det är upp till parterna i affären att komma överens om vad som ska ingå i transaktionen. Hela inkråmet ingår inte per automatik och det är ofta en definitionsfråga eller gränsdragningsfråga vad som ska ingå.
Ett inkråmsöverlåtelseavtal behöver därför ofta vara betydligt mer detaljerat än ett aktieöverlåtelseavtal.
Ett välskrivet och detaljerat inkråmsavtal är viktigt för att minimera risken för missförstånd och framtida dispyt.
När passar det med inkråmsöverlåtelse?
1. När köparen inte vill riskera rättsliga konsekvenser
En inkråmsaffär kan föredras av en köpare som vill slippa oroa sig för potentiella juridiska eller rättsliga konsekvenser.
Vid en aktieöverlåtelse kan den nya ägaren exempelvis få ersättningskrav på sig från konsumenter eller bli dragen inför domstol för sådant som hänt innan överlåtelsen.
2. För att inte ta över ansvar för skatt och bokföring
Ett annat scenario är att en skatteskuld upptäcks efter överlåtelsen eller att man upptäcker ett bokföringsbrott. Det blir då sannolikt den nye ägarens huvudbry.
Sådant slipper en köpare om företaget köps genom en inkråmsöverlåtelse.
3. Om man vill uppnå skattefördelar
Dessutom kan det finnas skattemässiga fördelar för bägge parter om inkråmet byter ägare, jämfört med att sälja hela bolaget.
En säljare kan till exempel sälja inkråmet men behålla bolaget. Efter affären kan företaget omvandlas till ett trädabolag (även kallat karensbolag och 5:25-bolag) för att kunna ta ut kapitalet till en lägre skattesats efter fem år.
Vad som är skattemässigt mest fördelaktigt kan dock variera från fall till fall.
4. För att slippa ta över ett helt bolag
Slutligen kan det vara praktiskt för ett företag att endast flytta över inkråmet i sin befintliga verksamhet, jämfört med att göra en fullskalig merger.
Vilka nackdelar finns?
Det finns även nackdelar med inkråmsaffärer. Den mest uppenbara nackdelen är behovet av ett detaljerat avtal.
Vad ingår och vad ingår inte egentligen? Här kan det vara lätt för köparen att felaktigt anta att vissa saker ingår. Kommer kunderna att ingå i överlåtelsen? Har säljaren alltjämt rätt att kontakta dessa kunder? Och så vidare.
Vi rekommenderar att ni tar hjälp av en jurist för att skriva ett heltäckande avtal.
En annan nackdel är att det kan finnas arbetsrättsliga hänsyn att ta ifall det är personal inblandad. Här gäller det att känna till regelverket.
På grund av komplexiteten kan en inkråmsöverlåtelse också ta mer tid än en aktieöverlåtelse.
Behövs due diligence vid en inkråmsaffär?
Genom att risken för rättsliga och skattemässiga konsekvenser är mindre kan man argumentera för att behovet av en djuplodande due diligence blir mindre jämfört med en aktieöverlåtelse. Det är dock ett felaktigt antagande.
Det man inte får glömma är att inkråmsaffärer kräver ett mer detaljerat avtal och att det gäller att ta reda på vad som ingår i företaget för att det ska bli rätt.
Faktum är att komplexiteten i vissa inkråmsaffärer gör att det blir minst lika viktigt att göra en due diligence som vid en aktieöverlåtelse.
Vi vill hävda att företagsbesiktningen inte bör hoppas över, oavsett vilken typ av överlåtelse det är.
Tänk på detta vid en inkråmsöverlåtelse
- Säljaren och köparen bör göra ett detaljerat avtal om vad som ingår och vad som eventuellt inte ingår i överlåtelsen.
- Avtalet kan även behöva specificera vilka konsekvenserna blir om avtalet bryts och vad säljaren ger för garantier om sådana utlovats.
- Köparen bör kontrollera tillgångarna och låta värdera dem. En due diligence är på sin plats, speciellt vid en mer omfattande affär.
- Ta kontakt med en jurist eller M&A-rådgivare för att beräkna de skattemässiga konsekvenserna och för att bedöma vilket upplägg som är optimalt ur ett skattehänseende.
- Se över anställningsavtalen ifall personal omfattas. Ifall hela verksamheten tas över har personalen rätt att fortsätta arbeta hos den nye arbetsgivaren till samma villkor.
- Som köpare bör du kontrollera att personalen verkligen vill stanna kvar. I varje fall de anställda som kan anses vara nyckelpersoner eller de som besitter viktig kompetens.
Anlita en jurist
Det finns många juridiska aspekter att ta hänsyn till i samband med en inkråmsöverlåtelse – inte minst när ni ska skriva avtalet.
Vi rekommenderar aldrig att använda en färdig mall för inkråmsöverlåtelseavtal. Prata med en sakkunnig jurist eller advokat istället för att få ett skräddarsytt avtal som håller rent juridiskt. Det minskar dessutom risken för tvist i domstol.
Priset för en misslyckad affär är många gånger högre än vad det kostar att anlita en kvalificerad juristbyrå för uppdraget.
Kontakta gärna oss på Oak Juristbyrå AB så ger vi dig ett förslag på hur vi kan hjälpa till.